Blog has moved, searching new blog...

Kristyr

Jag har fått önskemål om att lägga upp recept på kristyr och smörkräm, som jag givetvis vill uppfylla. Vi börjar med kristyr.

Kristyr är användbart till flera saker när man gör tårtor.

1. Dekorera tårtans översida:

2. Spritsa runt basen på tårtan, dels för att det är snyggt och dels för att dölja eventuella skavanker i marsipanen/sockerpastan:

3. Blanda ut med lite vatten och använd som lim för att fästa figurer, blommor eller bokstäver vid tårtan:

Vill du bara använda kristyren som lim lite nu och då så kan jag rekommendera dig att köpa hem en tub kristyr. Då slipper du blanda till egen kristyr varje gång du ska fästa nån liten grej på en tårta. Den här har jag liggandes hemma som lim:

Men ska du använda kristyren till dekoration skulle jag rekommendera dig att göra egen.

Recept på kristyr:


Ca 4 dl florsocker
1 äggvita
1 krm ättiksprit

Vispa samman ingredienserna. För att få till en riktigt bra konsistens kan du behöva vispa ganska länge. Det ska bildas rejäla toppar när du drar upp visparna ur kristyren, då är den lagom tjock. Tänk på att du kan behöva justera måtten i recepten. Jag brukar alltid få anpassa mängden florsocker något då det hänger på hur stor äggvitan är osv. Gå på känsla helt enkelt och pröva dig fram.

Lycka till!